Wszystko, co musisz wiedzieć o sokach (Q&A)

Na pytania dotyczące świeżo wyciskanych soków odpowiada Michael T. Murray – jeden z największych autorytetów w obszarze medycyny naturalnej na świecie, autor książki Księga soków.

SOCZKI

PYT.: Wyciskając soki z owoców i warzyw, pozbywamy się zawartego w nich błonnika; czy nie jest on jednak ważnym składnikiem diety?
ODP.: Oczywiście, że tak. Błonnik jest ważnym składnikiem naszej diety, ale to materia, której nie trawimy. To soki nas odżywiają. Organizm ludzki przekształca całe pożywienie w formę płynną, by zawarte w nim składniki mogły zostać przyswojone. Spożywanie soków owocowych i warzywnych ułatwia ten proces, umożliwiając nam szybkie wchłanianie wysokiej jakości substancji odżywczych lub – mówiąc inaczej – szybko dostarcza najłatwiej strawnych i skoncentrowanych substancji pokarmowych o dużej wartości dla zdrowia, czego efektem jest zwiększenie poziomu energii.
W sokach znajdują się też pewne ilości błonników, zwłaszcza tych rozpuszczalnych. Badania wykazały, że one właśnie obniżają poziomy cholesterolu oraz wywierają inne korzystne wpływy oprócz poprawy funkcjonowania jelit.

PYT.: Czy wytłoczyny mogą być do czegoś przydatne?
ODP.: Tak. Wytłoczyny z wielu soków warzywnych nadają się świetnie do zup, podkreślając ich smak. Wytłoczyny z marchwi i jabłek można dodawać do muffinek otrębowych lub zdrowych ciast marchwiowych dla zwiększenia zawartości błonnika. Wytłoczyny niewykorzystane w celach konsumpcyjnych powinny się znaleźć w ogrodowym kompoście, i w ten sposób powrócić do ziemi.

PYT.: Jaka jest różnica między sokownikiem i blenderem?
ODP.: Sokownik oddziela płyn od błonnika. Blender rozdrabnia pokarm za pomocą noży wirujących z dużą prędkością, nadając mu konsystencję półpłynną, nie oddziela jednak soku od wytłoczyn. Rezultatem takiej obróbki jest mus lub papka, które najczęściej nie mają zbyt dobrego smaku.
Blendery mogą być użyteczne w połączeniu z sokownikami. Na przykład: banany mają bardzo mało soku, ale smakują wybornie w napojach. Możemy więc miksować w blenderze świeżo wyciśnięty sok, np. z ananasa, z bananem lub niesłodzonymi owocami mrożonymi, tworząc bardzo smaczny mus.

PYT.: Jakie ilości soków powinno się wypijać każdego dnia?
ODP.: Zalecam picie każdego dnia do 360 ml świeżych soków owocowych oraz do 720 ml świeżych soków warzywnych. Rekomendacja ta dotyczy większości ludzi. Wskazane jest przy tym urozmaicenie. Mamy coraz więcej dowodów na to, że pigmenty zawarte w owocach i warzywach – karoteny, flawonoidy i chlorofil – przynoszą nam największe zdrowotne korzyści, zachęcajmy więc wszystkich do spożywania owoców i warzyw we wszystkich kolorach tęczy. Starajmy się, by nasza dieta była kolorowa.

PYT.: Czy picie świeżych soków daje większe korzyści niż suplementacja beta-karotenu lub spożywanie bogatych w karoten pokarmów w stanie surowym?
ODP.: Zdecydowanie. Wyciskanie soków i związane z tym rozrywanie błon komórkowych uwalnia ważne substancje odżywcze, takie jak karoteny, i ułatwia ich wchłanianie. Suplementacja beta-karotenu, choć pożyteczna, dostarcza tylko jednego typu karotenu, natomiast picie soków z różnych pokarmów obfitujących w karoteny zapewnia nam całą ich gamę, a niektóre z nich mają właściwości cenniejsze niż beta-karoten.

PYT.: Czy soki można zamrażać?
ODP.: Tak. Wiąże się to z utratą niektórych korzyści odżywczych oraz enzymów, lepiej jednak sok zamrozić, niż wylać. Można też z nich robić wspaniałe lody na patyku.

PYT.: Czy wyciskając soki trzeba dokładnie trzymać się przepisów?
ODP.: Absolutnie nie. Wyciskanie i picie soków powinno być zabawą. Przepisy wskazują tylko właściwy kierunek. Życzę więc zadowolenia z własnych kompozycji sokowych.

Więcej informacji wraz z przepisami znajdziesz w książce Księga soków:

Czytaj Więcej

Leave a Reply

*