Sekrety… ziemniaków!

Według wyników CBOS, są to najczęściej jedzone przez Polaków warzywa. Mowa oczywiście o ziemniakach.
Sprawdźcie w poradniku o owocach i warzywach, o czym warto pamiętać przy wyborze odmiany w supermarkecie, przygotowywaniu i przechowywaniu:

1. Kupuj odmiany ziemniaków o najciemniejszych skórkach i miąższu.

Odmia­ny niebieskie, fioletowe i czerwone zawierają więcej przeciwutleniaczy niż od­miany żółte. Odmiana „Russet Burbank” ma w sobie więcej fitoskładników niż większość białych ziemniaków, ale zawiera dużo szybko trawionych wę­glowodanów.

2. Jedz skórki.

Skórki zawierają 50% przeciwutleniaczy całego ziemniaka. Wysoka zawartość błonnika w skórkach spowalnia uwalnianie cukru, przez co ziemniaki mają niższy indeks glikemiczny.

3. Kupuj zalecane odmiany.

Gdy wybierasz ziemniaki, kupuj zalecane odmiany. Są to Wszystkie „młode” ziemniaki i ziemniaki „woskowe”, które zawierają nie­wiele cukru i nie podnoszą poziomu cukru we krwi tak, jak stare ziemniaki. Niektóre najzdrowsze odmiany dostępne są tylko na targowi­skach i bazarach, albo w katalogach nasiennych.

4. Kupuj ziemniaki organiczne, by nie narażać się na kontakt z pestycydami.

Normalnie uprawiane ziemniaki są wielokrotnie pryskane pestycydami i in­nymi środkami chemicznymi. Nie można ich usunąć poprzez mycie, a nawet obieranie. Kupując organiczne ziemniaki, nie będziesz narażony na kontakt z tymi trującymi substancjami.

5. Przechowuj ziemniaki w chłodnym i ciemnym miejscu o odpowiedniej wentylacji.

Młode ziemniaki można przechowywać przez tydzień lub dwa w lodówce. Na­tomiast stare ziemniaki najlepiej trzymać poza lodówką, w chłodnym i ciem­nym miejscu, najlepiej w temperaturze około 7–10 stopni Celsjusza. Dodat­kowo przechowywanie ich w częściowo otwartym papierowym worku albo w pudełku z dziurkami zapewni ziemniakom odpowiednią wentylację.

6. Ograniczaj gwałtowny wzrost poziomu cukru.

Jedzenie młodych ziemniaków ma mniejszy wpływ na podnoszenie pozio­mu cukru we krwi niż jedzenie ziemniaków starych. Poza tym, że należy zja­dać ziemniaki w mundurkach, trzeba również obniżać ich indeks glikemicz­ny poprzez: 1) spożywanie ich z tłuszczem, 2) chłodzenie przez 24 godziny po ugotowaniu, 3) doprawianie ich octem.

ŹRÓDŁO: “DZIKA STRONA JEDZENIA” Jo Robinson – najlepsza książka o odżywianiu!

 

dzika strona jedzenia

Czytaj Więcej

Leave a Reply

*