Ile pomidora jest w pomidorze?

dzika strona jedzeniaSmakują ci pomidory z supermarketu? Wiele z nich wygląda dojrzale i kusząco, ale po ich spróbowaniu przeważnie jesteśmy zawiedzeni ich smakiem. W porównaniu ze świeżymi pomidorami z ogródka te z supermarketu mają mało in­tensywny smak i aromat. Choć konsumenci nadal je kupują, to jednak odnoszą się do nich bez specjalnego entuzjazmu. Producenci żywności również odnotowali ten ubytek smaku. W związku z tym, kiedy tworzą jakiś produkt na bazie pomidorów, dodają do niego chemiczną mieszankę zwaną „naturalnym smakiem pomidoro­wym”, aby uzupełnić smak i aromat pomidorów.

Dziś smak pomidora nie zawiera się w pomidorze; jest to coś, co trzeba do pomidora dodać.

Utrata smaku jest wyczuwalna, natomiast zawartość fitoskładników można zmie­rzyć jedynie za pomocą zaawansowanych, kosztownych technologii. Testy laboratoryj­ne dowodzą, że pomidory sprzedawane w supermarketach zawierają niewiele warto­ściowych składników odżywczych. Jednak niektóre odmiany tradycyjne zawierają ich równie mało. Jeśli nie wiesz, jakie pomidory wybierać, to możesz zasugerować się ceną i kupować bardzo drogie pomidory, z których nie będzie żadnych korzyści zdrowot­nych.

Dlatego przedstawiam ci sposoby z poradnika o owocach i warzywach, jak wybierać, przyrządzać i przygotowywać pomidory, by  zwielokrotnić ich wartość żywieniową i zintensyfikować smak:

1. Pomidory ciemnoczerwone zawierają więcej likopenu i przeciwutleniaczy niż pomidory żółte, złote czy zielone.

2. Im mniejszy pomidor, tym więcej zawiera cukru i likopenu.

Czerwone pomidory wiśniowe oraz pomidory winogronowe i porzeczkowe są najsmaczniejsze i zawierają najwięcej likopenu. Używaj ich do sosu salsa, sosów, zup i sałatek. Małe owoce pomidorów pochodzących z dużych odmian są zdrowsze od pomidorów o dużych rozmiarach.

3. Pomidory „dojrzewające na gałązce” nie są pomidorami, które dojrzewały w słońcu.

Tak zwane pomidory „dojrzewające na gałązce” zbierane są tylko w odstępie tygodnia lub dwóch po innych pomidorach. Spróbuj ich, aby przekonać się, czy mają dość smaku, by były warte swojej ceny.

4. Przetworzone produkty pomidorowe mogą być smaczniejsze i zdrowsze od świeżych pomidorów.

W przeciwieństwie do pomidorów zbieranych w celach handlowych, pomi­dory, które trafiają do przemysłu przetwórczego dojrzewają na polu i prze­twarzane są zaraz po ich zebraniu. Obróbka termiczna zwiększa w nich za­wartość likopenu.

5. Przechowuj świeże pomidory w temperaturze pokojowej, aby zachowały swój smak.

Schłodzenie pomidorów poniżej 10 stopni Celsjusza rozbija w nich związki smakowe i aromatyczne.

6. Gotowanie wzmaga smak pomidorów i zagęszcza zawarte w nich składni­ki odżywcze, co sprawia, że są bardziej biodostępne.

Gotowanie pomidorów przekształca likopen w formę łatwiej przyswajalną.

7. Zawsze, gdy to możliwe, zjadaj także skórę, sok i pestki pomidorów.

Skórka i pestki to najzdrowsze części pomidora. Sok zawiera dużo kwasu glu­taminowego, naturalnego odpowiednika glutaminianu sodu (MSG), składni­ka wzmacniającego smak.

ŹRÓDŁO: “DZIKA STRONA JEDZENIA” Jo Robinson – najlepsza książka o odżywianiu!

 

dzika strona jedzenia

Czytaj Więcej

Leave a Reply

*